Standardowa praca na arkuszach kalkulacyjnych poza wprowadzaniem danych obejmuje stosowanie formuł. Omówię podstawowe formuły w często spotykanych sytuacjach.
- Tworzenie formuł
- Sugerowane formuły
1. Tworzenie formuł
Aby wpisać formułę która wykona operacje na naszych danych wystarczy kliknąć na komórkę w której chcemy wprowadzić formułę i wstawić znak = oraz napisać formułę. Formuły można także wpisywać w pasku formuły, jednak i tak wcześniej trzeba wybrać komórkę w której chcemy wprowadzić formułę.
Najbardziej podstawowa formuła to SUMA lub ŚREDNIA, aby jej użyć wpisujemy =SUMA(B2:B6)
Zakres B2:B6 będzie różny w zależności od danych które chcemy zsumować, przykład na obrazku poniżej.
2. Sugerowane formuły
W niektórych polach Arkusze Google same zaproponują nam formuły które możemy użyć. Zwykle sugerują sumę i średnią.
Zakresy w formułach
Sumując wartości możemy podać zakres komórek, które podaje się w schematu A1:A10 – co oznacza od 1-szej do 10-tej komórki z kolumny A. Można też wpisać poszczególne komórki po średnikach: A1; A2; A3; A4; A5; A6; A7; A8; A9; A10.
Chyba nie muszę przekonywać, że podawanie zakresu jest wygodniejsze. Możemy nie tylko wpisać, ale także zaznaczyć kursorem myszy. Wystarczy wpisać =SUMA( i wybrać myszką zakres klikając lewym klawiszem myszy w 1-szej komórce i przeciągając do ostatniej którą chcemy sumować.
Sposób z wpisywanymi wartościami rozdzielonymi średnikiem także ma swoje praktyczne zastosowanie, jeżeli komórki które chcemy sumować nie są w obok siebie (w pionie lub poziomie). Możemy zsumować kilka niezależnych komórek.
Ćwiczenia – Formuły
- Oblicz sumę sprzedaży z lat 2017 i 2018 (w komórkach B7 i C7)
- Oblicz wzrost/spadek w 2018 w stosunku do roku ubiegłego w komórkach D2:D7
Podpowiedź do zadania 2: aby obliczyć wzrost musimy podzielić sprzedaż z 2018 przez rok poprzedni i odjąć 100%. Arkusz domyślnie wyświetli nam wartość w ułamkach, należy zmienić formatowanie na procenty.