Wprowadzenie do Arkusza Google

Omówienie interfejsu Arkuszy Google

Zaczynamy od podstawowych elementów arkusza czyli interfejsu. Zanim będziemy pracować musimy zrozumieć podstawy. Poniżej zrzut ekranu z zaznaczonymi poszczególnymi elementami.

Przegląd funkcji Arkusza Google
Kliknij na obraz aby powiększyć
  1. Nazwa arkusza
  2. Menu
  3. Opcje formatowania
  4. Pasek formuły
  5. Blokowanie wiersza
  6. Auto uzupełnienie
  7. Dodawanie arkusza
  8. Lista arkuszy
  9. Nazwa arkusza
  10. Opcje wybranego arkusza
  11. Pasek stanu

1. Nazwa pliku arkusza

Ta nazwa pojawi się w Dysku Google podczas przeglądania plików, oraz we wszystkich powiadomieniach. Po kliknięciu w nazwę wyświetli się możliwość zmiany nazwy. Po zmianie nazwy pojawi się ikona gwiazdki i folderu. Gwiazdka oznacza plik na dysku dzięki czemu łatwiej go później znaleźć. Ikona folderu pozwala przenieść arkusz do odpowiedniego folderu na dysku bezpośrednio z edycji arkusza.

2. Menu

Poszczególnymi elementami w menu będziemy zajmować się w osobnych wpisach. Należy wiedzieć, że w poszczególnych grupach znajdziemy opcje odpowiedzialne za:

Plik: import, eksport, zapis, udostępnienie, wersje itp

Edycja: kopiuj, wklej, znajdź i zamień, usuwanie wierszy i kolumn

Widok: blokowanie wierszy i kolumn, ukrywanie, wyświetlanie części interfejsu

Wstaw: wstawianie kolumn, wierszy, wykresów i elementów specjalnych

Formatuj: formatowanie komórki

Dane: sortowanie, filtry, sprawdzanie poprawności danych, tabela przestawna i grupowanie

Narzędzia: formularze, makra, skrypty, powiadomienia, zabezpieczenia

Dodatki: zewnętrzne dodatki do arkuszy

Pomoc: menu pomocy, skróty klawiaturowe, lista funkcji

3. Opcje formatowania

Z czasem podane opcje mogą się nieznacznie zmienić. Zdecydowana większość jest uniwersalna.

  • Cofnij
  • Ponów
  • Drukuj
  • Kopiuj formatowanie
  • Powiększ (lista rozwijana) – powiększa komórki, a nie całą stronę
  • Sformatuj jako walutę
  • Sformatuj jako wartość procentową
  • Zmniejsz liczbę miejsc po przecinku
  • Zwiększ liczbę miejsc po przecinku
  • Więcej formatów – pozwala wyłączyć tryb automatyczny, ustawić formatowanie daty w niestandardowy sposób i wiele innych
  • Czcionka – duża baza czcionek
  • Rozmiar czcionki
  • Pogrubienie
  • Kursywa
  • Przekreślenie
  • Kolor tekstu
  • Kolor wypełnienia
  • Obramowanie
  • Scal komórki – tylko jak zaznaczone więcej niż 1 komórka
  • Wyrównanie w poziomie
  • Wyrównanie w pionie
  • Zawijanie tekstu
  • Obrót tekstu
  • Wstaw link
  • Wstaw komentarz
  • Wstaw wykres
  • Utwórz filtr
  • Funkcje – przegląd funkcji

4. Pasek formuły

Zwykle jeśli wpisujemy dane po prostu wybieramy komórkę i zaczynamy wpisywać dane lub funkcje. Pasek formuły jest przydatny wtedy gdy już napisaliśmy formułę, ale chcemy ją przeanalizować lub zmienić.

5. Blokowanie wiersza

Gdy mamy w pierwszym wierszu nagłówki dla kolumn możemy zablokować pierwszy wiersz w celu wygodnej nawigacji.

Pierwszy wiersz został zablokowany dlatego pomimo przewijania arkusza pozostaje widoczny.

6. Auto uzupełnianie

Służy do automatycznego tworzenia serii powtarzalnych wartości. Liczb, dat oraz dni tygodnia. Uzupełnij co najmniej 2 wartości w pionie lub poziomie. Następnie zaznacz obie komórki i przeciągnij kwadracikiem auto-uzupełniania tyle komórek ile chcesz uzupełnić.

7. Dodawanie arkusza

Dodaje kolejny arkusz, który będzie widoczny w zakładce na dole. Należy rozróżniać Plik arkusza kalkulacyjnego od samego arkusza. W pliku arkusza może być wiele arkuszy widocznych jako zakładki. W Excelu plik arkusza jest nazwany Skoroszytem, natomiast poszczególne zakładki – arkuszami.

8. Lista arkuszy

Jeśli w jednym pliku arkusza mamy dziesiątki zakładek, dzięki temu menu możemy wyświetlić je wszystkie w formie listy rozwijanej i przejść do wybranej.

9. Nazwa arkusza

Po dwukrotnym kliknięciu pojawia się możliwość zmiany nazwy.

10. Opcje wybranego arkusza

Możemy zmienić kolory, usunąć, ukryć, duplikować lub skopiować arkusz. Przydatna jest także opcja ochrony arkusza.

11. Pasek stanu

Gdy zaznaczymy zakres liczb na pasku stanu pojawią się do wyboru opcje, standardowo Arkusz Google pokaże nam sumę zaznaczonych liczb. Możemy jednak zmienić na dowolną z widocznych opcji. W przypadku zaznaczenia tekstu będzie to liczba niepustych komórek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *