Zaczynamy od podstawowych elementów arkusza czyli interfejsu. Zanim będziemy pracować musimy zrozumieć podstawy. Poniżej zrzut ekranu z zaznaczonymi poszczególnymi elementami.
- Nazwa arkusza
- Menu
- Opcje formatowania
- Pasek formuły
- Blokowanie wiersza
- Auto uzupełnienie
- Dodawanie arkusza
- Lista arkuszy
- Nazwa arkusza
- Opcje wybranego arkusza
- Pasek stanu
1. Nazwa pliku arkusza
Ta nazwa pojawi się w Dysku Google podczas przeglądania plików, oraz we wszystkich powiadomieniach. Po kliknięciu w nazwę wyświetli się możliwość zmiany nazwy. Po zmianie nazwy pojawi się ikona gwiazdki i folderu. Gwiazdka oznacza plik na dysku dzięki czemu łatwiej go później znaleźć. Ikona folderu pozwala przenieść arkusz do odpowiedniego folderu na dysku bezpośrednio z edycji arkusza.
2. Menu
Poszczególnymi elementami w menu będziemy zajmować się w osobnych wpisach. Należy wiedzieć, że w poszczególnych grupach znajdziemy opcje odpowiedzialne za:
Plik: import, eksport, zapis, udostępnienie, wersje itp
Edycja: kopiuj, wklej, znajdź i zamień, usuwanie wierszy i kolumn
Widok: blokowanie wierszy i kolumn, ukrywanie, wyświetlanie części interfejsu
Wstaw: wstawianie kolumn, wierszy, wykresów i elementów specjalnych
Formatuj: formatowanie komórki
Dane: sortowanie, filtry, sprawdzanie poprawności danych, tabela przestawna i grupowanie
Narzędzia: formularze, makra, skrypty, powiadomienia, zabezpieczenia
Dodatki: zewnętrzne dodatki do arkuszy
Pomoc: menu pomocy, skróty klawiaturowe, lista funkcji
3. Opcje formatowania
Z czasem podane opcje mogą się nieznacznie zmienić. Zdecydowana większość jest uniwersalna.
- Cofnij
- Ponów
- Drukuj
- Kopiuj formatowanie
- Powiększ (lista rozwijana) – powiększa komórki, a nie całą stronę
- Sformatuj jako walutę
- Sformatuj jako wartość procentową
- Zmniejsz liczbę miejsc po przecinku
- Zwiększ liczbę miejsc po przecinku
- Więcej formatów – pozwala wyłączyć tryb automatyczny, ustawić formatowanie daty w niestandardowy sposób i wiele innych
- Czcionka – duża baza czcionek
- Rozmiar czcionki
- Pogrubienie
- Kursywa
Przekreślenie- Kolor tekstu
- Kolor wypełnienia
- Obramowanie
- Scal komórki – tylko jak zaznaczone więcej niż 1 komórka
- Wyrównanie w poziomie
- Wyrównanie w pionie
- Zawijanie tekstu
- Obrót tekstu
- Wstaw link
- Wstaw komentarz
- Wstaw wykres
- Utwórz filtr
- Funkcje – przegląd funkcji
4. Pasek formuły
Zwykle jeśli wpisujemy dane po prostu wybieramy komórkę i zaczynamy wpisywać dane lub funkcje. Pasek formuły jest przydatny wtedy gdy już napisaliśmy formułę, ale chcemy ją przeanalizować lub zmienić.
5. Blokowanie wiersza
Gdy mamy w pierwszym wierszu nagłówki dla kolumn możemy zablokować pierwszy wiersz w celu wygodnej nawigacji.
6. Auto uzupełnianie
Służy do automatycznego tworzenia serii powtarzalnych wartości. Liczb, dat oraz dni tygodnia. Uzupełnij co najmniej 2 wartości w pionie lub poziomie. Następnie zaznacz obie komórki i przeciągnij kwadracikiem auto-uzupełniania tyle komórek ile chcesz uzupełnić.
7. Dodawanie arkusza
Dodaje kolejny arkusz, który będzie widoczny w zakładce na dole. Należy rozróżniać Plik arkusza kalkulacyjnego od samego arkusza. W pliku arkusza może być wiele arkuszy widocznych jako zakładki. W Excelu plik arkusza jest nazwany Skoroszytem, natomiast poszczególne zakładki – arkuszami.
8. Lista arkuszy
Jeśli w jednym pliku arkusza mamy dziesiątki zakładek, dzięki temu menu możemy wyświetlić je wszystkie w formie listy rozwijanej i przejść do wybranej.
9. Nazwa arkusza
Po dwukrotnym kliknięciu pojawia się możliwość zmiany nazwy.
10. Opcje wybranego arkusza
Możemy zmienić kolory, usunąć, ukryć, duplikować lub skopiować arkusz. Przydatna jest także opcja ochrony arkusza.
11. Pasek stanu
Gdy zaznaczymy zakres liczb na pasku stanu pojawią się do wyboru opcje, standardowo Arkusz Google pokaże nam sumę zaznaczonych liczb. Możemy jednak zmienić na dowolną z widocznych opcji. W przypadku zaznaczenia tekstu będzie to liczba niepustych komórek.